Standerhejsning - en ægte VB-tradition

Fortalt af Lars Thomsen

Vejgaard Boldspilklub var den allerførste fodboldklub i Aalborg, som begyndte at markere starten på et helt nyt år og en ny fodboldsæson, ved at afholde standerhejsning. Idéen opstod tilbage i efteråret 1966 og søndag den 8. januar 1967 kl. 10.00 afholdt vi i VB den første standerhejsning. Daværende formand, Viggo Olesen, holdt tale, Dannebrog strøg til tops, hvorefter klubsangen blev afsunget. Herefter blev spillerne sendt ud på en løbetur, inden der blev serveret suppe i klubhuset på Øster Sundby Vej til alle fremmødte.

Som sådan kan man hurtigt konstatere, at selve rammerne for standerhejsningerne stort set har været uændrede gennem alle årene, og standerhejsningen er en af de traditioner, som klubben har holdt ved. I lækkert solskin og vindstille, såvel som i regn og rusk, eller i snestorm og minusgrader, er flaget gået til tops hvert år i januar måned. Langt de fleste år den tredje lørdag i januar.

Suppen og Margrethe kom lidt på tværs

Nogle enkeltstående standerhejsninger skiller sig dog ud - på forskellig vis. F.eks. skete der i 1970 et uheld med suppen, som desværre viste sig at være uspiselig! Postyret var stort, for hvad gjorde man nu? Bestyrelsen måtte handle hurtigt. De bevilgede - helt  ekstraordinært, som det blev understreget - én øl pr. fremmødt til at “skylle den flove suppesmag ned med”. Men suppen - den måtte folk undvære dét år!

En anden standerhejsning, som endte med at blive lidt anderledes, foregik et par år senere, i 1972, hvor omstændighederne pudsigt nok trækker tråde helt frem til dagens Danmark anno 2024. For første gang i klubbens historie, blev flaget i 1972 ikke sendt  til tops i flagstangen i forbindelse med formandens tale! Kong Frederik den 9. var nemlig død nogle dage forinden, og standerhejsningen i VB faldt sammen med dagen for proklamationen af Dronning Margrethe den 2. Proklamationen fandt sted i København kl. 15.00 og der var udstedt et dekret om, at der indtil dette tidspunkt skulle flages på halv over hele landet, og det var vi i VB naturligvis nødt til at respektere. Flaget gik dog til tops præcis kl. 15.00, hvor Danmark havde fået en ny regent, og VB taget hul på endnu en sæson. Iøvrigt samtidig den sidste standerhejsning fra det tidligere klubhus på Øster Sundby Vej, idet vi året efter havde taget klubhuset og banerne på Sofievej i brug.

Standerhejsning eller sæsonåbning?

Standerhejsningerne har helt fra den første udgave primært været tiltænkt de ældste ungdomsspillere og seniorspillerne omkring klubbens to højest rangerende hold, samt naturligvis klubbens ledere. Allerede i annonceringen af den første standerhejsning blev det italesat, at det jo nok var lidt tidligt at starte sæsonen op for f.eks. sekundaspillerne, men bestyrelsen forsøgte dengang at gøre opmærksom på, at det jo ikke var for tidligt at begynde at komme i klubben og eventuelt give et nap med til de opgaver, som skulle ordnes mens der ikke kunne spilles fodbold på banerne.

Samme problemstilling i forhold til deltagelse i standerhejsningen, blev aktuel igen i begyndelsen af 90'erne, hvor Ungdomsafdelingen allerede i en årrække havde afholdt sin egen standerhejsning, på et lidt senere tidspunkt på foråret. Suppen var hér udskiftet med pølser og brød, som mange børn hellere ville spise, men ellers var rammerne de samme som ved standerhejsningen i januar. Det viste sig dog at give lidt signalforvirring, også at kalde ungdomsafdelingens arrangement for standerhejsning. Forældre m.fl. som ikke kendte klubben så godt, kunne ikke rigtig finde ud af, hvornår de skulle møde op. Kompromisset blev, at ungdomsafdelingens arrangement, fra 1993 og årene herefter, skiftede navn til “sæsonåbning” eller “sæsonopstart”, så begge arrangementer kunne annonceres med forskellige navne. Så kunne ingen længere være i tvivl.

Standerhejsningen er nu om dage, små 60 år efter den første udgave, stadigvæk en del af årets gang i VB. Og det er samtidig en af de mest fotograferede aktiviteter i klubben, så vi slutter denne artikel af med en lille kavalkade af billeder fra forskellige standerhejsninger gennem årene. Kan du mon finde dig selv på billederne?

Offentliggjort 09.01.2024