VB i 100 år - Ingliss iz mai bæst – VBs engelske klubsamarbejde

23. november 2023 kl. 11:38

November måneds historiefortælling tager os tilbage til en af de nu hedengangne traditioner i VBs Ungdomsafdeling - venskabsklub-udvekslingerne!

I mange af klubbens leveår har det nemlig været en tradition, at man som U10-, U12- og U14-ungdomsspiller var afsted på ture til VBs venskabsklubber. Vi har valgt at sætte fokus på de tre længstvarende af disse udvekslinger, nemlig samarbejdet med Odense KFUM, Lancaster og Lisleby. Hvert af disse får sin egen artikel, og idag starter vi ud med samarbejdet med Lancaster, som tog sin begyndelse i slutningen af 1980'erne.

Læs hér bla. om forskellen mellem dansk og engelsk fodboldkultur på ungdomsniveau, om erfaringerne med privat indkvartering og om opstartsproblemer i en tid fra før mail og mobiltelefoni. Og i en ekstra artikel endvidere om, hvordan ét af besøgene i Lancaster ganske uventet endte med 46 gratis billetter til topkampen Manchester United-Liverpool i Premier League. Sidstnævnte historie har ganske vist tidligere været delt på vores platforme, men den hører naturligt til i denne sammenhæng og kan vist godt tåle en gentagelse, samtidig med at der er koblet flere billeder på fortællingen: